Так починалася епоха Ренесансу
Сергій Чаплигін (філософ, Київ)
Так починалася епоха Ренесансу
Ренесанс – епоха коли закінчувалося Середньовіччя, проводилася Реконкіста, руйнувалася схоластична філософія, відбувався спір щодо універсалій, Вільям Оккам гострив свою бритву, проти альбігойців вирушав Хрестовий Похід…
В 1085 році з’єднані королівства Кастілії та Леону відвоювали у маврів Толедо, колишню столицю вестготського королівства.
Наслідок взяття Толедо відіграло важливу роль в подальшій історії Європи – не тільки військовій, а й науковій.
В 1130 р. католицький архиєпископ Раймунд засновує “Колеґію перекладачів” аби спростувати “неправдиві принципи” мусульманської релігії на підставі їх писань.
Цим зайнялисяся богослови – клюнійський абат Петро Досточтимий та Родріґо Гіменес де Рада під керівництвом архидиякона Домініка Гундисаліна.
Ними була здійснена грандіозна робота перекладів арабських творів (в тому числі і греко-римських) на латинику. (Тільки Ґерард Кремонський переклав більш ніж 70 арабських праць з філософії, медицини та алхімії).
Нагадаємо, що ще за Ґарун-аль-Рашида та його правонаступників філософський напрямок в Ісламі розвинувся саме завдяки перекладам творів греко-римської культури періоду піздньої античності.
В арабському світі отримують визнання праці послідовників Платона та Аристотеля (в неоплатоністському тлумаченні) таких як Абу Юсуф аль-Кінді, аль-Фарабі, Ібн Сіна (Авіценна), Ібн Массар, Ібн Хазм, Ібн Баджа (Авемпас), Ібн Туфайль, Ібн Рушд (Аверроес), Ібн Арабі та ін.
Завдяки цим перекладам християнська Європа знайомиться з філософією Аристотеля, на основі якої виникає нова, схоластична філософія, яка набуває характеру церковного догмату та пропагується в працях Ансельма Кентерберійського, Петра Ломбардця, Петра Абеляра, Альберта Великого, Томи Аквінського та ін.
Зрозумівши, що за вченністю арабів стоїть не що інше, як греко-римська античність, з’являється велика зацікавленість вже не до перекладів чи коментарів, а першоджерел.
Вже Козімо Медічі доручає Марсіліо Фічіно переклади не тільки манускрипту Гермеса Трисмеґіста “Corpus hermeticum”, а й творів Платона, “Еннеади” Плотіна та інші праці неоплатоніків, що в подальшому зіграло велику роль в розвитку релігійної думки епохи Відродження.
Для Марсіліо Фічіно, Джованні Піко делла Мірандоли та й всієї Платонівської Академії, заснованої у Флоренції, в рамках містико-герметичного неоплатонізму, існує Софія Перенніс (єдина та відвічна мудрість).
А це означає, що Гермес-Трисмеґіст, Зороастр, Мойсей, Орфей, Давид, Піфагор, Платон в рівній мірі володіють однією й тією ж тайною істиною, яка надихає різні традиції.
І ця істина виражена в магії, каббалі, різних містико-алхімічних та езотеричних тенденціях, а їх вивчення та практикування дозволяє відкрити пізнання божественного та людського.
В подальшому це вплинуло та проявилося в масонстві, окультизмі, розенкрейцерівських та інших таємних товариствах, які в епоху Відродження оформилися в самостійні вчення, протиставилися Католицькій Церкві та кардинально змінили історичний розвиток Європи.
P. S. Коли після альбігойського Хрестового Походу в 1244 році впала головна катарська фортеця Монсеґюр, вожді катарів встигли перебратися на Північ Італії.
Французький дослідник Жан Дювернуа вважає, що раптове з’явлення в Ломбардії цілого прошарку заможних купців та банкірів, пов’язано з тим, що туди були переправлені багатства альбігойців. (У 1250 році Свята Інквізіція зафіксувала перебування в Берґамо їхнього єресіарха Іоанна Луґанського).
Але крім коштів ними в дискурс також було принесено “неоманіхейське” т. зв. оріґеністське вчення отців нітрійської пустелі, яке зайняло своє місце в панорамі епохи Відродження.
І чи не ними було створено уявлення про Середньовіччя як про темні та фанатичні часи?
You may also like
Архіви
- Квітень 2025
- Березень 2025
- Лютий 2025
- Січень 2025
- Грудень 2024
- Листопад 2024
- Жовтень 2024
- Вересень 2024
- Серпень 2024
- Липень 2024
- Червень 2024
- Травень 2024
- Квітень 2024
- Березень 2024
- Лютий 2024
- Січень 2024
- Грудень 2023
- Листопад 2023
- Жовтень 2023
- Вересень 2023
- Серпень 2023
- Липень 2023
- Червень 2023
- Травень 2023
- Квітень 2023
- Березень 2023
- Лютий 2023
- Січень 2023
- Грудень 2022
- Листопад 2022
- Жовтень 2022
- Вересень 2022
- Серпень 2022
- Липень 2022
- Червень 2022
- Травень 2022
- Квітень 2022
- Березень 2022
- Лютий 2022
- Січень 2022
- Грудень 2021
- Листопад 2021
- Жовтень 2021
- Вересень 2021
- Серпень 2021
- Липень 2021
- Червень 2021
- Травень 2021
- Квітень 2021
- Березень 2021
- Лютий 2021
- Січень 2021
- Грудень 2020
- Листопад 2020
- Жовтень 2020
- Вересень 2020
- Серпень 2020
- Липень 2020
- Червень 2020
- Травень 2020
- Квітень 2020
- Березень 2020
- Лютий 2020
- Січень 2020
- Грудень 2019
- Листопад 2019
- Жовтень 2019
- Вересень 2019
- Серпень 2019
- Липень 2019
- Червень 2019
- Травень 2019
- Квітень 2019
- Березень 2019
- Лютий 2019
- Січень 2019
- Грудень 2018
- Листопад 2018
- Жовтень 2018
- Вересень 2018
- Серпень 2018
- Липень 2018
- Червень 2018
- Травень 2018
- Квітень 2018
- Березень 2018
- Лютий 2018
- Січень 2018
- Грудень 2017
- Листопад 2017
- Жовтень 2017
- Вересень 2017
- Серпень 2017
- Липень 2017
- Червень 2017
- Травень 2017
- Квітень 2017
- Березень 2017
- Лютий 2017
- Січень 2017
- Грудень 2016
- Листопад 2016
- Жовтень 2016
- Вересень 2016
- Серпень 2016
- Липень 2016
- Червень 2016
- Травень 2016
- Квітень 2016
- Березень 2016
- Лютий 2016
- Січень 2016
- Грудень 2015
Категорії
- Актуальні проблеми націоналізму
- Архів націоналістичних часописів
- Без категорії
- Бібліотека Центру
- Видання Центру
- Відео Центру
- Дмитро Донцов: постать та інтерпретації
- Іншими мовами
- Класика націоналізму
- Меч духовний
- Наука і національне буття
- Націоналізм у культурі
- Націоналізм у світі
- Одним словом
- Памфлети
- Передмови О.Багана до "Вибраних творів" Д.Донцова
- Події та коментарі
- Твори Василя Іванишина
- Твори Дмитра Донцова
- Традиція право-консервативної думки
- Український націоналістичний рух
- Філософія національної ідеї
- Християнство і націоналізм
- Хроніка діяльності Центру
Залишити відповідь