Так починалася епоха Ренесансу

Автор: . 05 Лис 2023 в 18:45

Сергій Чаплигін (філософ, Київ)

Так починалася епоха Ренесансу

          Ренесанс – епоха коли закінчувалося Середньовіччя, проводилася Реконкіста, руйнувалася схоластична філософія, відбувався спір щодо універсалій, Вільям Оккам гострив свою бритву, проти альбігойців вирушав Хрестовий Похід…

         В 1085 році з’єднані королівства Кастілії та Леону відвоювали у маврів Толедо, колишню столицю вестготського королівства.

Наслідок взяття Толедо відіграло важливу роль в подальшій історії Європи – не тільки військовій, а й науковій.

          В 1130 р. католицький архиєпископ Раймунд засновує “Колеґію перекладачів” аби спростувати “неправдиві принципи” мусульманської релігії на підставі їх писань.

          Цим зайнялисяся богослови – клюнійський абат Петро Досточтимий та Родріґо Гіменес де Рада під керівництвом архидиякона Домініка Гундисаліна.

           Ними була здійснена грандіозна робота перекладів арабських творів (в тому числі і греко-римських) на латинику. (Тільки Ґерард Кремонський переклав більш ніж 70 арабських праць з філософії, медицини та алхімії).

          Нагадаємо, що ще за Ґарун-аль-Рашида та його правонаступників філософський напрямок в Ісламі розвинувся саме завдяки перекладам творів греко-римської культури періоду піздньої античності.

          В арабському світі отримують визнання праці послідовників Платона та Аристотеля (в неоплатоністському тлумаченні) таких як Абу Юсуф аль-Кінді, аль-Фарабі, Ібн Сіна (Авіценна), Ібн Массар, Ібн Хазм, Ібн Баджа (Авемпас), Ібн Туфайль, Ібн Рушд (Аверроес), Ібн Арабі та ін.

          Завдяки цим перекладам християнська Європа знайомиться з філософією Аристотеля, на основі якої виникає нова, схоластична філософія, яка набуває характеру церковного догмату та пропагується в працях Ансельма Кентерберійського, Петра Ломбардця, Петра Абеляра, Альберта Великого, Томи Аквінського та ін.

Зрозумівши, що за вченністю арабів стоїть не що інше, як греко-римська античність, з’являється велика зацікавленість вже не до перекладів чи коментарів, а першоджерел.

         Вже Козімо Медічі доручає Марсіліо Фічіно переклади не тільки манускрипту Гермеса Трисмеґіста “Corpus hermeticum”, а й творів Платона, “Еннеади” Плотіна та інші праці неоплатоніків, що в подальшому зіграло велику роль в розвитку релігійної думки епохи Відродження.

         Для Марсіліо Фічіно, Джованні Піко делла Мірандоли та й всієї Платонівської Академії, заснованої у Флоренції, в рамках містико-герметичного неоплатонізму, існує Софія Перенніс (єдина та відвічна мудрість).

          А це означає, що Гермес-Трисмеґіст, Зороастр, Мойсей, Орфей, Давид, Піфагор, Платон в рівній мірі володіють однією й тією ж тайною істиною, яка надихає різні традиції.

         І ця істина виражена в магії, каббалі, різних містико-алхімічних та езотеричних тенденціях, а їх вивчення та практикування дозволяє відкрити пізнання божественного та людського.

         В подальшому це вплинуло та проявилося в масонстві, окультизмі, розенкрейцерівських та інших таємних товариствах, які в епоху Відродження оформилися в самостійні вчення, протиставилися Католицькій Церкві та кардинально змінили історичний розвиток Європи.

P. S. Коли після альбігойського Хрестового Походу в 1244 році впала головна катарська фортеця Монсеґюр, вожді катарів встигли перебратися на Північ Італії.

        Французький дослідник Жан Дювернуа вважає, що раптове з’явлення в Ломбардії цілого прошарку заможних купців та банкірів, пов’язано з тим, що туди були переправлені багатства альбігойців. (У 1250 році Свята Інквізіція зафіксувала перебування в Берґамо їхнього єресіарха Іоанна Луґанського).

Але крім коштів ними в дискурс також було принесено “неоманіхейське” т. зв. оріґеністське вчення отців нітрійської пустелі, яке зайняло своє місце в панорамі епохи Відродження.

        І чи не ними було створено уявлення про Середньовіччя як про темні та фанатичні часи?

Рубрики: Філософія національної ідеї