“Як облаштувати Росію?”: “АФЕДЕРАЛЬНА ФЕДЕРАЦІЯ”

Автор: . 10 Вер 2016 в 0:57

Дмитро Левусь
Центр суспільних досліджень «Український меридіан»

 

«АФЕДЕРАЛЬНА ФЕДЕРАЦІЯ»

 [Подається за виданням: “Як облаштувати Росію?: Експертна дискусія. / Упоряд. Р. Мартинюк і Ю. Сиротюк.  –  Київ, 2015.]

 

Беріть стільки суверенітету, скільки зможете.

Чечня спробувала — надірвалася.

Б. Єльцин

Словосполучення «Російська Федерація» є настільки звичним для позначення сусідньої нам держави, що за останні декілька років стало фактично синонімом більш виправ-даному часом визначенню «Росія». Але постійне вживання цього, фактично пропагандистського штампу призвело до вихолощування його реальної сутності. Більше того, можна сміливо заявляти про те, що сучасна Росія ніякою мірою не є «федерацією» навіть у мінімальному наближенні до значення цього слова. І це усвідомлюється практично в усьому світі, у тому числі владою Росії.

Але спробуємо поставитися до питання, «чи є Росія федерацією», більш-менш системно та наукоподібно. Для цього звернемося до загальноприйнятого (в тій чи іншій формі) визначення цього слова. Отже, федерація — форма державного устрою, за якої частини (іноді йдеться про частини з вищим статусом) держави мають певну юридично визначену політичну самостійність, чим відрізняються від адміністративно-територіальних одиниць унітарної держави. Складові частини федерації — це своєрідні державоподібні утворення, які називають суб’єктами федерації, а територія федерації складається з територій її суб’єктів.

Іноді йдеться, що федерація складається з держав, які пе-ребувають у союзі і, зберігаючи самостійність, створюють федеральні державні органи, військо, громадянство. На всій території діють федеральні закони.

У випадку з Росією цікаво, що вона фактично не має досвіду існування як федерація. За висновками російських же дослідників ані Російська імперія, ані СРСР, ані РРФСР не були федераціями. Тобто проблема є історично зумовленою та глибинною. Зокрема, йдеться про те, що РФ є асиметричною федерацією. Це якщо підходити до типологій федерацій з точки визначення їх за функціональними особливостями та різницями в статусі суб’єктів. Причина асиметрії полягає в тому, що в основу створення суб’єктів РФ покладені різні фактори. А саме: як національні, так і територіальні.

За великим рахунком у Росії була можливість переформатуватися на повноцінну федерацію після розпаду СРСР. Ми недаремно винесли в епіграф слова президента Єльцина, сказані саме в період, коли Кремль знову відчув свою силу та повернувся до своєї традиційної логіки існування, спрямованої на унітарність. До цього відбувався «парад су-веренітетів», доходило до прагнення окремих суб’єктів РФ до виходу із її складу (не лише Чечня та Татарстан з Башкирією, можна пригадати ще ситуації з «Великою Черкесією» та різноманітними Казакіями). Але як не дивно, саме тоді можна було організувати нормальні договірні відносини і сформувати повноцінну договірну федерацію (за способом утворення). Росія пішла іншим шляхом. Наразі декларується, що РФ є конституційною федерацією. Йдеться про те, що основою для функціонування федеральної держави є Конституція 1993 року (хоча, до речі, вона не передбачає права виходу із РФ). Але намагання піти легким шляхом зі-грало злий жарт. Згідно з цією Конституцією, практично всі суб’єкти колишньої РРФСР отримали однаковий статус та права. Дійсно, можна говорити про певний хаос протягом деякого періоду. Але потім ситуація стабілізувалася. І все повернулося назад. Конституція залишилася тою самою, але згортання прав у суб’єктів відбулося доволі швидко.

Відповімо на питання, чому це відбулося, полишивши цілком зрозумілі традиційні пояснення щодо взагалі надто централізованої природи російської державності та побоювань у Кремлі будь-якої етнічної фронди. Російські експерти вбачають небезпеку саме в цій «асиметрії», про яку вже ми говорили. А саме те, що суб’єкт федерації може змінити свій статус. Так, у ч. 5 ст. 66 Конституції зазначено: «Статус субъекта Российской Федерации может быть изменен по взаимному согласию Российской Федерации и субъекта Российской Федерации в соответствии с федеральным конституционным законом». Знову ж таки проблема вбачається в багаторівневості суб’єктів та їх «вкладеності» (був навіть спеціально вигаданий такий термін), коли йдеться про автономні округи. Ну і, звичайно, в експертному та науковому середовищі було сформовано думку, що національна ознака не може бути в основі федерації. Адже етнічні утворення надто схильні до сецесії.

І думка ця насправді втілюється у життя. Тобто «унітаризм» та уніфікація стають державною політикою РФ. Загалом, з огляду на великі розміри РФ, цього не помітно. Але вже відбулося декілька ситуацій з поглинанням саме «вкладених» національних автономних округів і виключення їх із Конституції. Цікаво, що існує низка проектів створення іншої конфігурації федерації, яка передбачає утворення за територіальним принципом. Можна згадати і досвід створення федеральних округів — усе це теж кроки до уніфікації. Другий знаковий момент — це скасування для автономних утворень права мати на чолі «президента». Президент може бути лише на чолі усієї федерації. Показово, що ця ініціатива вийшла від Рамзана Кадирова — чеченського лідера, який має найбільш високий статус серед лідерів усіх регіонів.

Саме цей момент підтверджує думку щодо насправді унітарного характеру РФ. Вона наслідує й тут Російську імперію. Тотальна уніфікація за губернським зразком співіснувала з фактично національними автономіями хоч і у формі монархій (Фінляндія та Польща), та залежними ханствами (Бухарське, Хівинське, Кокандське). Але вони не визначали загальної картини, так само як і зараз наявність декількох регіонів з нібито більш високим статусом. За великим рахунком і тоді, і тепер все визначається особистою унією Кремля та правителя такого регіону, яку може бути скасовано. Правова основа РФ тут ні до чого.

Проблема  ж  полягає  у  відсутності  реальних  прав у суб’єктів федерації. Вона не в тому, що регіони (суб’єкти федерації), які є формально рівними, утворені за різними принципами — національним або територіальним. І проблема не в зайвих правах цих регіонів. Навпаки, проблема у зайвій централізації і прагненні Кремля контролювати усі сфери діяльності. Є гарний приклад цього — система освіти. Місцеві особливості практично усюди зведені до так званого «регіонального компоненту», що не дозволяє взагалі сформувати повноцінну систему освіти національними мовами, які викладаються незначним обсягом або факультативно. Винятком, і то за певних умов, можуть бути лише Чечня та Башкортостан.

Таким чином російський «федералізм» не наповнений реальним змістом. Спроби його реформувати насправді є моментами подальшої уніфікації РФ та відкладенням модернізації та відтягуванням системної кризи функціонування державного апарату та відносин між суб’єктами та федеральним центром.

 

 


Олег Тягнибок
Голова Всеукраїнського об’єднання «Свобода», народний депутат України ІІІ, ІV, VII скликань

 

Сьогоднішній захід є надзвичайно важливий. Хоч, можливо, декому це видається утопією, дехто навіть сміється. Але я пригадую, як десять років тому, у квітні 2005 року, від імені ВО «Свобода» я зареєстрував законопроект про очищення влади — про люстрацію. З нас тоді посміялися, охрестивши «динозаврами в політиці». Але сьогодні ця тема — надактуальна. Так само ще десять років тому наш славетний режисер Юрій Іллєнко порушував тему захисту інформаційного простору України, насамперед від північного сусіда, розписуючи конкретні механізми боротьби. Однак і влада, і суспільство закривали на це очі, називаючи Росію стратегічним партнером. Дозволю собі процитувати першу програму ВО «Свобода» 1991 року: «Свобода» вважає російську державу причиною всіх бід на Україні. Росія, яка є традиційно відсталою щодо Європи, насильно втягнувши Україну в свою сферу впливу на декілька століть, відрізала частину України від здобутків європейської цивілізації в політиці, економіці, культурі та побуті. Росія, яка є традиційно деспотичною і догматич-ною, принесла на Україну, яка мала багатовікову традицію існування громадянських свобод і демократичного способу управління, чужі для українців способи взаємовідносин між людьми. Для Росії чуже поняття національної держави, яке є традиційним для країн Європи, в чому непримиренні розбіжності поглядів на державу між Україною і Росією. На відміну від українців, погляди і традиції яких творилися протягом століть, росіяни ще не сформована нація, переважна кількість росіян — це вчорашні угро-фінські племена, народи Уралу і Сибіру, кочівники монголоїдного походження. Тому для Росії характерний національний нігілізм, який є деструктивний для народів з традиційною культурою. Боротьба з промосковськими настроями і промосковськими силами — одне з провідних завдань нашої політичної сили».

Лише націоналісти завжди випереджали хід історії, говорячи про те, що може бути і чого варто остерігатися. Зараз нам варто згадати славні сторінки історії ОУН, зокрема про створення Антибольшевицького блоку народів. Ми маємо налагоджувати найтісніші контакти з європейськими націями, а також з тими народами, які сьогодні прагнуть своєї незалежності та державності, але тимчасово перебувають під впливом Російської імперії, московською окупацією. У новітній час згаданий блок народів має постати якнайшвидше і впливати не лише на українську політику чи майбутнє постсовєцьких країн, а й на міжнародну геополітичну шахівницю.

Рубрики: Актуальні проблеми націоналізму