Постмодернізм і національно-духовна ідентифікація
Автор: Центр ім. Д.Донцова. 21 Гру 2018 в 0:22
Петро Іванишин
Постмодернізм і національно-духовна ідентифікація
У першій половині ХХ ст. мексиканський філософ Самуель Рамос писав: “Все наше мислення повинно виходити із визнання того, що ми – мексиканці і що ми повинні бачити світ з єдиної точки зору, котра є результатом нашого положення в ньому”[1]. Цей верифікаційний принцип доречно взяти на озброєння і при розгляді такої контроверсійної проблеми, як постмодернізм. Тим більше, що, на думку дослідників, ми маємо справу із феноменом суто західного зразка, аж ніяк не іманентним вітчизняній культурі, літературі зокрема.
Методологічний базис нашої роботи утворений з двох частин. По-перше, використовуємо потенціал новітньої герменевтики (у широкому значенні цього терміна). З іншого, цей потенціал верифіковано національно-екзистенціальною методологією[2], органічно притаманною національному мисленню (і, відповідно, дискурсам), як філософському, так і художньому (див., наприклад, у творах Т.Шевченка, І.Нечуя-Левицького, О.Кониського, І.Франка, М.Міхновського, В.Липинського, Д.Донцова, Є.Маланюка, С.Бандери, Я.Стецька тощо). Сподіваємось, що продуктивний характер цієї методології, засвідчений у колоніальний період нашої історії, проявиться і в постімперському часі. До речі, на це вказує той факт, що чимало не лише українських, а й світових сучасних дослідників (Е.Сміт, Ешаргафф тощо) та постколоніальних критиків (С.Дюрінг, Г.Бгабга, А.П.Мукгерджі та ін.) розмірковують саме в межах національно-екзистенціальної (іноді виразно націоналістичної) інтелігібельної парадигми.
Такий соціологічний (точніше – націологічний) літературознавчий підхід виправданий з двох причин. Передусім, він узгоджується із Шевченковим заповітом українському літераторові:
…Возвеличу
Малих отих рабов німих.
Я на сторожі коло їх
Поставлю слово.
Слово – “на сторожі” повинно відбирати, зберігати й утверджувати в бутті народу націо-, а значить і гомокреативні, чинники, передусім духовні. По-друге, погоджуємось із думкою Богдана-Ігоря Антонича, котрий зазначав: “Підхід до літературних явищ із суспільного боку не втратив досі і ніколи не втратить своєї вартості, хоч би скільки разів знеохочували до нього своїми спрощеннями так звані марксівські критики…”[3]. Це підтверджують і виразно соціологізовані дослідження М.Гайдеґґера, Р.Ескарпі, В.Ізера, Г.-Р.Яусса, М.Бахтіна, Р.Барта та ін., наукову вартість яких уже аксіологізовано.
Давно відомо: елемент є тоді аксіальним (стрижневим, основним), ядерним (в термінології Ю.Лотмана), якщо при його вилученні система суттєво видозмінюється, втрачаючи свою автентичність. Тому доцільним буде навіть редукований аналіз феномену постмодерну (як теорії та практики новітнього “мистецтва”) через призму національно-духовної ідентифікації як органічного ядерного процесу в структурі художнього твору. Йдеться про те, чи враховує й забезпечує постмодернізм як претензійно естетична теорія і практика такий сутнісно художній процес, як національно-духовна ідентифікація: і в творах, і в спекулятивних (абстрактно-теоретичних) засновках.
Німецький філософ Мартін Гайдеґґер переконливо довів, що феномен мистецтва невід’ємний від феномену національної ідентичності, національної екзистенції взагалі. За М.Гайдеггером, прекрасне “не зустрічається поруч із істиною і поза нею”, воно “належить події розгортання істини” (тобто “неприхованості сущого як сущого”)[4], що має місце всередині художнього твору. Поезія, на думку основоположника модерного екзистенціалізму та онтологічної герменевтики, – є “сутністю мистецтва”: “Справжнє поетичне накидування – це розкриття того самого, всередину чого споконвіку кинуто тут-буття, що історично здійснюється”[5]. А це, – по-перше, земля народу, “на котрій засновується і перебуває цей народ з усім тим, чим він вже став і що він є”, а по-друге, світ народу, “що править на основі поєднаності тут-буття із неприхованістю буття”[6].
Природа людської екзистенції така, що індивід, впускаючи себе всередину “неприхованості буття”, стає “охоронцем” твору мистецтва. “Охорона творіння, – свідчить М.Гайдеґґер, – не роз’єднує людей, обмежуючи кожного колом його переживань, але вона вводить людей всередину їх спільної приналежності істині, котра здійснюється у творінні, і так кладе основу для їх сумісного буття одне з одним і одне для одного…”[7]. Мистецтво стає, таким чином, фактором національної екзистенції, її джерелом, тобто “разом джерелом творців і джерелом охоронців, а значить, джерелом звершено-історичного тут-буття народу”[8].
Із націоцентричною концепцією німецького мислителя так чи інакше перегукуються естетичні уявлення різних філософів та літературознавців: Платона, Арістотеля, Томи Аквінського, Канта, Геґеля, Гердера, Вільгельма та Якоба Грімм, І.Тена, В.Дільтея, Ф.Ніцше, М.Бердяєва, Х.Ортеґи-і-Ґассета, Й.Гейзінги, К.-Г.Юнґа, Е.Ноймана, Н.Фрая, Т.С.Еліота, М.Бахтіна, Ю.Лотмана та ін., не кажучи вже про українських авторів минулого (Т.Шевченка, М.Костомарова, О.Потебню, І.Нечуя-Левицького, О.Кониського, І.Франка, Лесі Українки, Д.Донцова, Ю.Липи, Є.Маланюка, О.Ольжича, С.Смаль-Стоцького, Ю.Бойка, ранніх Ю.Шереха та У.Самчука тощо) та сучасності (Л.Костенко, М.Жулинського, В.Дончика, І.Денисюка, Г.Сивоконя, Т.Салиги, С.Андрусів, Л.Сеника, О.Пахльовської, С.Квіта та багато інших), котрі більшою чи меншою мірою розглядають літературу саме як амбівалентний феномен національної ідентичності: фактор, породжений цією ідентичністю, і фактор, що її породжує.
Англійський націолог Ентоні Сміт не випадково вважає національну ідентичність “найважливішою і найповнішою” “з усіх колективних ідентичностей, що їх поділяють люди”. При цьому “інші типи колективної ідентичності, – на думку дослідника, – класова, родова, расова, релігійна – можуть накладатися на національну ідентичність або поєднуватися з нею”[9]. Звідси національну ідентичність доцільно розглядати як аксіальну (центральну) ідентичність особистості. Саме проблема відновлення цієї ідентичності надзвичайно актуальна для постколоніальної України, змаргіналізованої, зросійщеної радянською імперією.
Основним процесом, що забезпечує конституювання національної ідентичності індивіда, є культурологічний процес національно-духовного ототожнення (ідентифікації), у мистецькій сфері він ще відомий як процес національної емпатії (вчування)[10]. Використовуючи інтерпретацію цієї проблеми К.-Ґ.Юнґом, Т.С.Еліотом, Р.Інгарденом, М.Бахтіним, П.Рікером, В.Ізером, Г.-Р.Яуссом та ін. дослідниками, дамо визначення названого феномену стосовно літератури: національнодуховна ідентифікація – це підсвідомо-свідомий процес ототожнення індивідом себе із текстуальними суб`єктами й об`єктами, в результаті котрого формується національна ідентичність цього індивіда.
Паралельним естетико-психічним процесом, в результаті котрого теж формується національна тотожність людини, виступає національно-духовна диференціація (або, в іншій термінології, національне абстрагування), яку визначаємо як процес розрізнення індивідом себе внаслідок несприйняття тих чи інших текстуальних суб`єктів та об`єктів.
З чим же ми стикаємося, коли мова заходить про постмодернізм, що доволі активно впроваджується в сучасній Україні як новітня теорія культурного відродження? Це явище інтенсивно дискутувалося в науково-філософському дискурсі 80-90-х років (див. праці Є.Трубіної, Н.Трубнікова, О.Туганової, А.Казіна, М.Розумного, І.Лисого, Г.Грабовича, Л.Левчук, С.Грабовського, О.Петрової, О.Гриценка, В.Мазепи, С.Шліпченка, Л.Лиманської, Г.Заварової, О.Соловйова, А.Азархіна, Р.Шульги, С.Квіта, І.Мойсеєва, М.Ігнатенка, І.Ільїна та ін.), тому обмежимось окресленням кількох відомих, але суттєвих моментів із врахуванням феномену національно-духовної ідентифікації.
Початок постмодерних шукань був зроблений ще у добу модернізму (тобто у ХІХ – першій половині ХХ століття). (Не випадково пізній Р.Барт виводив свою концепцію із писань Малларме, а Ж.Дерріда вважає основоположником постструктуралізму Джеймса Джойса.) Саме тоді зародилася теорія “відчуження мови мистецтва і від самого предмета мистецтва, і від його творця”[11] (Г.Заварова). Більше того, саме у модернізмі утверджувалась і така антиестетична ідея (авангардистського типу), повністю сприйнята постмодерном: “предмет виявляється твором художності, як тільки він функціонує в його ролі”[12].
Постмодернізм продовжив і всеохопно генералізував послідовну деструкцію ідеї мистецтва, не витворивши натомість цілісної логічно обґрунтованої естетичної системи. Кредо постмодернізму – “руйнування всіх і будь-яких рамок, перегородок, кордонів”[13] – є іманентним швидше нігілістичній ідеології кримінального зразка, ніж теорії мистецтва. Жан-Франсуа Ліотар своєю програмною тезою про необхідність “відточувати нашу чуттєвість до відмінностей і посилювати нашу здатність переносити неспіврозмірне”[14] утвердив релятивний еклектизм, що проявив себе у “стиранні граней між високим мистецтвом та кічем, медитацією і геппенінгом, у поєднанні пориву до трансцендентного з постійним перетрушуванням “багажу культури”[15]. Є й інші теоретичні стереотипи, що унеможливлюють естетичну ідентифікацію.
До базисних елементів софістики постмодерну належить і поняття “деструкції” – “загострене… відчуття вичерпності історії, естетики, мистецтва”[16], – начебто породжене “жахом тоталітаризму”[17]. Ж.-Ф.Ліотар в оригінальний спосіб вирішує цю проблему тоталітаризму, утверджуючи натомість терор всеохопного деструктивного дискурсу; він пише: “ХІХ і ХХ століття досхочу нагодували нас терором. Ми дорого заплатили за ностальгію за цільним та спільним (? – П.І.), що поєднує чуттєве й розумове, за прозорим і комунікабельним досвідом (?? – П.І.). За загальним прагненням заспокоїтися ми чуємо підступний голос бажання знову розпочати терор… Відповідь на це буде такою: війна цілому, будемо свідчити про таке, що неможливо представити, будемо активізовувати розбрат (курсив наш. – П.І.), рятувати честь імені”[18].
Відверто цинічні (не випадково Л.Костенко окреслила нашу епоху як “неоцинізм”), хоч і мало виправдані, постулати теоретиків постмодерну більше нагадують репортажі із зони бойових дій або пафосні агітки воєнного часу, ніж твори філософів. Суперечливий характер постмодерної “активізації розбрату” (як і будь-якої іншої агресивної нігілістичної теорії марксистського, ліберально-позитивістського, феміністичного чи психоаналітичного типу) відбиває і постструктуральна концепція “деконструкції” Жака Дерріди. В цілому когнітивні та подекуди симпатичні розмисли французького автора, однак, заперечують самі себе, оскільки, передбачаючи децентрування інтелігібельної структури, утверджуючи “відсутність центру”[19], водночас ґрунтуються на ідеї деконструкції, роблячи її своїм центром, верифікуючи з нею будь-який досліджувальний феномен. Контроверсійність очевидна.
На жаль, більшість постмодерністів по-справжньому не цікавляться ні естетичними, ані національними проблемами. Як доводить аналіз їхніх творів, перед нами демоліберальна ідеологічна течія[20] (жорстко нетолерантного характеру), яка займається переважно дискурсивним конструюванням штучних проблем (як-от “війна цілісності” у Ж.-Ф.Ліотара, “смерть автора” у М.Фуко і Р.Барта, “фашизм мови” у Р.Барта, ”гноїння ідей” у Ж.Батая, “втеча від слова” у Дж.Стейнера, диктатура “фалічної культури” у неофемінізмі тощо) і або успішно ті “проблеми” вирішує, або активно бореться із нею ж вигаданими “труднощами”. Якось важко окреслити такий стиль філософствування іншим терміном, ніж апофеоз самовираження (або в термінології американського соціолога Деніела Бела “безмежне самоутвердження”[21]).
Індійський дослідник Гомі Бгабга справедливо критикує відірваність постмодернізму від справжніх проблем справжнього життя, передусім проблем національних: “Вимоги землі, виживання раси, культурне відродження – усе вимагає зрозуміння і відповідей на самі концепції та структури, які академіки постструктуралізму з’ясовують у мовних іграх, і мало хто з них знає про політичну боротьбу реальних людей поза тими дискурсивними межами”[22].
Самовираження за будь-яку ціну – цей ноумен постмодерну – органічно притаманний (поруч з іншими вищеназваними характерними ідеологемами) і практиці новітнього “художнього” письма. Правда, художнє воно тільки тому, що само себе так називає. Що ж, людство ще не знало такого “демократичного”, “ліберального” і водночас абсурдного й антиестетичного критерію мистецького твору: “все може бути мистецтвом, якщо його таким назвати”[23].
Дж.Дьюі вважав, що “найбільш життєві мистецтва – це популярна музика, комікси, газетні звіти про злочини та любов, статті про інтимне життя популярних розважальників і взагалі повсякденна буденна діяльність як така”[24]. Таке свідоме розмивання ідентичності мистецтва призвело до змішування митецьких і позамистецьких феноменів у творчій діяльності (як прямий розвиток авангардистських концептів та методів): програмне беззмістовне слово у поезії (як у Р.Крілі), “культурний шум” замість музики (як у Дж.Кейді), чорний гумор, перманентна іронія, провокуюча естетика, “холодний еротизм” (як у Е.Ворхолла), паталогічний секс, необмежений гедонізм, заперечення герменевтики (як у С.Сонтаг), тиранія “нового”, беззмістовність, імітаторство, тяжіння до стилізації, надмірне цитування, часте моделювання головного позитивного персонажа як маргінала: божевільного, злочинця, наркомана, гомосексуаліста тощо[25]. Все це ми можемо спостерігати і в новітньому художньому дискурсі України.
Як не погодитися із оцінкою сучасного так званого “мистецтва” австрійським мистецтвознавцем Г.Зельдмайром: “Нічне, тривожне, хворобливе, неповноцінне, гниюче, огидне, спотворене, грубе, непристойне, перекручене, механічне і машинне – усі ці регістри, атрибути й аспекти нелюдського оволодівають людиною та її найближчим світом, її природою і всіма її уявленнями. Вони ведуть людину до розпаду, перетворюють її на автомат, химеру, голу маску, труп, примару, на блощицеподібну комаху, виставляють її на показ грубою, жорстокою, вульгарною, непристойною, монстром, машиноподібною істотою”[26].
Не випадково, мабуть, ще Карл-Ґустав Юнґ відзначав “збіг спрямованості інтересів” у кубістів, авбстракціоністів, сюрреалістів з пацієнтами, хворими на неврози, шизофренію, параною”[27].
Відкидаючи сократівський принцип калокагатії (прекрасного і доброго), постмодерністи не враховують того, що “додатні морально-естетичні цінності іманентні художній творчості, потворне (аморальне) мистецтво – це така ж нісенітниця, як і дерев`яне залізо”[28]. Навіть з точки зору класичної теорії “чистого мистецтва” постмодернізм – ідеологічний феномен із виразно “виховним” спрямуванням (Г.-Г.Юнґ)[29] суто антимистецького змісту. Сучасне “мистецтво” (вірніше, антимистецтво) не просто “втратило свою колективну функцію”[30] (Клод Леві-Строс), воно руйнує усі колективні ідентичності індивіда (етнічну, релігійну, родинну, класову тощо) і передусім ідентичність національну.
Ще більше проявляється космополітично-деструктивний характер цього явища в контексті гайдеґґерівської естетики. Постмодерн навіть у своїх мистецькоподібних формах не розкриває прихованості істини національного буття, і тому його витвори – це “вироби”, а не художні “творіння” (М.Гайдеґґер), і їх голос чи “мовчання” (порожні партитури, білі картини, “книги” із порожніми сторінками, незвукова музика тощо) – це колапс художньої комунікації.
Постмодерні продукти, таким чином, не тільки не передбачають, але в принципі не спроможні здійснити національно-духовну ідентифікацію (як естетико-націологічний процес) – ні авторську, ні рецептивну, ні текстуальну, – бо ті суб`єкти і об`єкти, що побутують у їхніх “текстах” є тими феноменами, що мали б тільки відштовхувати людину. Якщо ж процес ототожнення (емпатії) і здійснюється (переважно у молодих людей або у маргіналів із несформованими ідентичностями, передусім національною та естетичною), то він набирає виразно антидуховного (антигуманного та антинаціонального) характеру, утверджуючи кращі традиції постмодерністської “війни” проти цілісності (Ж.-Ф.Ліотар), ми б сказали – війни проти людини і нації.
Антидуховна ідентифікація внаслідок рецепції постмодерних дискурсів формує ідентичність денаціоналізованого маргінала, добре знайомого українцям на прикладі манкурта-малороса, яничара-холуя, зображеного ще Т.Шевченком, І.Франком, Д.Донцовим, Є.Маланюком та ін. націоналістичними мислителями. Інтереси постмодерної людини обмежені сумнозвісними гедоністичними вимогами римських плебеїв (візьмемо хоча б героїв романів Ю.Андруховича): “хліба і видовищ!” (конкретніше – “випивки і сексу!”).
Ті, що теоретично й практично обґрунтовують і популяризують в сучасній Україні ідеологів постмодернізму, свідомо-лукаво або несвідомо-наївно випускають з уваги два ключові моменти. По-перше, постмодерн не може бути теорією мистецтва, оскільки є запрограмовано антимистецьким політичним конструктом денаціоналізуючого призначення; і скільки б його істерично не проголошували новітнім естетичним методом, він залишиться для наступних поколінь антиестетичною химерою ХХ століття. (Щоправда, у світовій (переважно західній) літературі зустрічаємося із близьким до космополітизму еклектичним мистецтвом, котре інколи теж окреслюється як постмодерне і котре може мати певну літературну вартість: У.Еко, Дж.Фаулз, Х.Л.Борхес, В.Пелєвін та ін. Йдеться про твори, які можуть поєднувати художні та антихудожні елементи, а можуть нагадувати постмодернізм окремими формальними засобами (запрограмована цитатність, іронія, естетична гра, герметизм тощо). Загалом це питання для подальших студій.)
По-друге, в постколоніальній Україні культурна ситуація подвійно ускладнена порівняно із Заходом. Ще не було навіть спроби подолати тотальну маргіналізацію українців, здійснену російським комуністичним режимом, як почалося утвердження нових постмодерних стереотипів демоліберального зразка, що маргіналізують вже по-іншому, але не менш нищівно, впроваджуючи антинаціональні та антилюдяні ідеали під гаслами гуманізму, космополітизму, псевдодемократії. Із національної свідомості та підсвідомості вихолощуються найважливіші іманентні українству поняття Бога, України, Свободи й руйнується основна для будь-якого індивіда ідентичність – національна, а це призводить до поглиблення денаціоналізації та дегуманізації сучасного покоління.
Чимало українських дослідників враховують вищенаведену експлікацію. Так Ганна Заварова стверджує: “…скільки б мені не говорили про особливості українського трансавангарду… – це є мистецтво, що має корені в постмодерні, а не в українській національній культурі”. Ігор Мойсеїв прямо застерігає: “Некласична ситуація плюралістичної міжпарадигмальності вабить свободою від будь-якої заангажованості, але загрожує абсрудом, втратою сенсу життя і творчості”[31].
Справді, на рівні антинаукового абсурду з’являються твердження про те, що “Леся Українка й Ірина Білик є рівноцінними та рівноважливими”[32] (О.Гриценко); висуваються вимоги про “переборення владної ролі колективного духу, колективних цінностей” в ім’я “справжнього модернізму”[33] (Г.Грабович); заперечується роль мистецтва як фактора формування національної свідомості[34] (Р.Шульга); психоаналітичними спекуляціями принижуються класики української літератури (роботи Г.Грабовича чи С.Павличко); “неоміфологічними” надінтерпретаціями фальшується творчість Тараса Шевченка (Г.Грабович, О.Забужко, О.Бузина) і т.п.
Мистецтво, як доводять культурно-історичний та філософсько-науковий досвіди, такиглибоко національний феномен. Воно виникло як необхідність із серцевини народного буття й екзистує на двох рівнях: національної свідомості та національного підсвідомого, забезпечуючи загальнокультурні функції людино- та націотворення. Його відсутність чи нівеляція, через підміну антимистецтвом постмодерного (чи якогось іншого) типу, призводить до руйнування психіки як колективного, так і окремого індивіда (маємо сумний радянський досвід із деструкцією релігії, етики, філософії, науки, того ж мистецтва та ін.). А це особливо небезпечно для і так пошкодженої української автентичності та літератури, позбавлених власних “землі” і “світу” (в термінології М.Гайдеґґера) як формантів національного (і водночас художнього) буття.
Не в нашій компетенції давати якісь поради – це справа не літературознавця, а, швидше, совісті і свідомості творця, – але вибір перед сучасним українським митцем, якщо він український і якщо він митець, набуває приблизно такого вигляду. Можна на мить спалахнути одним із тисяч псевдопоетичних безликих світляків-постмодерністів західного зразка (ворожих всім і вся, навіть самому мистецтву) і в один момент зникнути для історії рідної, а значить і світової культури (як більшість радянських соцреалістів). Або стати митцем і “охоронцем” (М.Гайдеггер) – апологетом Шевченкового Слова – художнім фактором-дороговказом на непростому шляху рекреації (відродження): від колонізованої юрби – до незалежної нації, розвинутої політично, економічно і, передусім, духовно-естетично. Мабуть, важливо для національних митців, письменників, не тішити своє ego апофеозом самовираження, а протиставитись духовній деградації і здійснити заповітну мрію народу – розпочати нарешті процес національного відродження, передусім у сфері культури. Бо, як зазначає австралійський мислитель Саймон Дюрінґ, “що ж як не культура захищає від культурного, економічного і військового вторгнення імперіалізму?”[35].
січень 1999 р.
[1] Цит. за: Кромбет Т.Т. Проблемы философии национального самосознания // Вопросы философии. – 1982. – № 6. – С.49.
[2] Термін запроваджений Василем Іванишиниму кінці 80-х і найбільш повно експлікований у книзі “Нація. Державність. Націоналізм” (Дрогобич: ВФ “Відродження”,1992) (прим. автора).
[3] Антонич Б.-І. Література безробітної інтелігенції // Сучасність. – 1992. – № 9. – С. 78.
[4] Хайдеггер М. Исток художественного творения // Зарубежная эстетика и теория литературы ХІХ – ХХ веков. Трактаты, статьи, эссе. – Москва,1987. – С.311-312.
[5] Там само. – С.307.
[6] Там само.
[7] Там само. – С.304.
[8] Там само. – С.309.
[9] Сміт Е.Д. Національна ідентичність. – К.: Основи, 1994. – С.149.
[10] Юнг К.Г. Психологические типы. – Мн.: ООО «Попурри», 1998. – С.322-330.
[11] Див.: Українське мистецтво в контексті сучасної культури: монолог чи діалог? Круглий стіл філософів і мистецтвознавців // Філософська і соціологічна думка. – 1993. – № 9-10. – С.96.
[12] Казин А.Л. Эстетическое и художественное (к вопросу о границах искусства) // Вопросы философии. – 1987. – № 2. – С.108.
[13] Див.: Туганова О.Э. Постмодернизм в американской художественной культуре и его философские истоки // Вопросы философии. – 1982. – № 4. – С.125.
[14] Див.: Автономова Н.С. Возвращаясь к азам // Вопросы философии. – 1993. – № 3. – С.20.
[15] Літературознавчий словник-довідник. – К.: Академія, 1997. – С.565.
[16] Там само. – С.565.
[17] Квіт С. Основи герменевтики. Курс лекцій. – К.,1998. – С.47.
[18] Цит. за: Квіт С. Основи герменевтики… – С.47.
[19] Див.: Зубрицька М. Жак Дерріда // Антологія світової літературно-критичної думки ХХ ст. / За ред. Марії Зубрицької. – Львів: Літопис, 1996. – С.458.
[20] Див.: Квіт С. Основи герменевтики… – С.47-48.
[21] Див.: Хабермас Ю. Модерн – незавершённый проект // Вопросы философии. – 1992. – № 4. – С.43.
[22] Цит. за: Слемон С., Тіффін Г. Постколоніальна критика // Антологія світової літературно-критичної думки… – С.537.
[23] Див.: Туганова О.Э. Постмодернизм в американской художественной культуре… – С.126.
[24] Див.: Там само.
[25] Див.: Туганова О.Э. Постмодернизм в американской художественной культуре…; Літературознавчий словник-довідник… тощо.
[26] Цит. за: Естетика: Підручник / Л.Т.Левчук, Д.Ю.Кучерюк, В.І.Панченко; За заг ред. Л.Т.Левчук. – К.: Вища школа, 1997. – С.85.
[27] Див.: Левчук Л. Західноєвропейська естетика ХХ століття: Навчальний посібник – К.: Либідь, 1997. – С.81.
[28] Казин А.Л. Эстетическое и художественное… – С.114.
[29] Див.: Левчук Л. Західноєвропейська естетика… – С.80.
[30] Див.: Силичев Д.А. Эстетические взгляды К.Леви-Стросса // Вопросы философии. – 1986. – № 3. – С.139.
[31] Див.: Українське мистецтво в контексті сучасної культури… – С.96, 105.
[32] Гриценко О. Українська популярна культура як об`єкт дослідження // Сучасність. – 1997. – № 10. – С.143.
[33] Грабович Г. Питання кризи й перелому в самоусвідомленні української літератури // Грабович Г. До історії української літератури: Дослідження, есе, полеміка. – К.: Основи, 1997. – С.45.
[34] Див.: Українське мистецтво в контексті сучасної культури… – С.103.
[35] Дюрінг С. Література – двійник націоналізму? // Антологія світової літературно-критичної думки… – С.566.